Turul Állatorvosi Rendelő és Patika

Hőguta

A kutyák sokkal kevésbé tudnak alkalmazkodni a nagy hőséghez, mint mi, emberek. Ők ugyanis nem izzadnak, csak a talppárnáikon, ami igen kis felület. A felesleges hő nagy részét lihegéssel adják le, kisebb részét pedig lélegzetvétel közben az orrüreg nyálkahártyáin keresztül. Inkább gyűjtik a hőt, mint leadják. Amit még meg kell jegyezni, hogy a kutyák átlaghőmérséklete eleve magasabb (38,2-39,0°C) mint nekünk, embereknek, tehát jóval kisebb testhőemelkedés kell, hogy elérjék a már kritikus értéket, a 41-42 °C-ot. 42°C felett a fehérjék elkezdenek kicsapódni, ami súlyos következményekkel járhat, akár a kedvencünk életébe is kerülhet. Az egyik legfontosabb szerv, az agy a legérzékenyebb a magas hőmérsékletre, de más szervek is gyorsan károsodhatnak ilyenkor, így pl. a bélnyálkahártya, a máj vagy a vesék. Ha ezek valamelyike nagyobb mértékben sérül, gyakran már nem menthető meg az állat.

A hőtorlódás (hőguta) kutyákban könnyen kialakuló, rendkívül súlyos állapot. A tünetek nagyon gyorsan alakulnak ki és fejlődhetnek akár halálos súlyosságúvá. Ha idejében felismerjük ezeket a jelenségeket és szakszerűen el tudjuk látni kutyánkat, jelentősen növelhetjük annak esélyét, hogy komolyabb károsodások nélkül ússza meg a történetet.

A hőtorlódás kialakulása akkor várható, amikor a kutya nem tud megfelelően hőt leadni, ill. nagy hőhatásnak van kitéve. Ilyen körülmény előfordulhat pl.

• forró nyári vagy tavaszi napokon,
  • meleg, fülledt napokon erőteljes mozgatás esetén,
  • kocsiban hagyott kutyáknál,
  • közvetlen napfény melegítő hatására (öreg vagy beteg kutya esetén, műtét után lábadozás közben nagyobb a rizikója).
A kezdődő hőtorlódás tünetei a következők lehetnek:
  • erős lihegés
  • szomjúság
  • hányás
  • besűrűsödött nyál
  • élénkvörös nyelv, sápadt fogíny
  • felgyorsult szívverés
  • végbélben mért hőmérséklet 39,5°C fölötti.

Amennyiben tovább súlyosbodik ez az állapot, egyre komolyodnak a tünetek is:

• egyre nehezebb és erőltetettebb légzés
  • fogíny először élénkvörössé, majd kékké, ill. lilává válik
  • fokozódó gyengeség, szédelgés
  • remegés, rángás, görcsök
  • ájulás, kóma
  • ha a végbélben mért hőmérséklet tartósan 42°C fölé emelkedik, elhullás
Ha észrevesszük a hőguta tüneteit, azonnal kezdjük meg a kezelést!

A legfontosabb, hogy az állatot azonnal hűvös helyre vigyük, és ne hagyjuk mozogni. Adjunk neki vizet, de csak vizet – jeget, fagylaltot, üdítőket NE! Nem szabad erőltetni, ha nem akar magától inni.

Ha lehet, nedvesítsük be vagy locsoljuk le a kutyát vízzel. De semmiképpen se merítsük víz alá és ne használjunk túl hideg vizet, mert könnyen túlhűthetjük.

Nedvesítsük be a talppárnákat alkohollal (pl. bőrfertőtlenítő), így növelve az ottani hőcserét.

Amint lehet, jelentkezzünk állatorvosunknál. Hőguta hatására a szervezetben olyan kóros állapotok alakulhatnak ki, melyeket csak szakember tud gyorsan elhárítani, így megóvva kutyánkat a lehetséges szövődményektől. Mivel a tünetek nem specifikusak, más betegség velejárói  is lehetnek, mindenképpen forduljunk állatorvoshoz, ha ezeket tapasztaljuk.

Előzzük meg a hőguta kialakulásának lehetőségét!

Járjunk utána, hogy kutyánk hajlamos-e a hőtorlódásra. Ilyen például az öregebb és a fiatalabb korosztály, a túlsúlyos ebek, a krónikusan beteg kutyák, a rövid orrú fajták (pl. mopsz, francia bulldog, angol bulldog, pekingi palotakutya, shih-tzu), a hosszú szőrű fajták (pl. berni pásztor, bernáthegyi, újfundlandi, puli).

Figyeljünk oda az időjárásra, melegben ne futtassuk, dolgoztassuk kedvencünket, hiszen nekünk sem ajánlatos ilyenkor a tűző napon tartózkodnunk, arról nem is beszélve, hogy kutyusunk nem tudja ledobni a bundáját, egy jó kis labdajáték erejéig sem.

Nyári melegben a séták ideális időpontja kora reggel és késő este van.

Ne hagyjunk parkoló kocsiban kutyát még néhány percre sem.

Nyírjuk le kutyánk szőrét, ha túl hosszú, ill. fésüljük ki az aljszőrt, ha nagyon tömött!

Biztosítsunk kutyánknak árnyékos, hűvös helyeket, és mindig legyen előtte bőségesen friss víz.

Forró napokon hagyjuk kedvencünket, ha netán a vízparton úszni támad kedve, vagy locsoljuk le óvatosan vízzel, ezt akár még otthon a kertben is megtehetjük.